Powikłania po aborcji próżniowej

Kobiety, które znalazły się w niechcianej ciąży mają prawo do całkowicie legalnego zabiegu usunięcia ciąży do 12 tygodni w kilku krajach UE, wliczając w to aborcję w Czechach. W każdym roku, tysiące Polek korzysta z tego rozwiązania, ponieważ chcą mieć pełną kontrolę nad swoim ciałem. Część kobiet boi się aborcji z powodu komplikacji.

Powikłania po aborcji próżniowej – jest się czym martwić? Poniżej wyjaśniamy dlaczego przerwanie ciąży w klinice jest bezpieczne!

Metoda próżniowa – dlaczego tak chętnie wybierana?

Metoda próżniowa jest często przeprowadzana podczas zabiegu usunięcia niechcianej ciąży z wielu powodów. Przede wszystkim zapewnia niezwykle komfortowy zabieg dla kobiety. Poddaje się znieczuleniu ogólnemu, dzięki czemu kobieta może poczuć się lepiej psychicznie. Ważny jest też czas samego zabiegu usuwania ciąży, który oscyluje w granicy 10 minut oraz czas obserwacji po zabiegu (2 godziny). Wskaźniki sukcesu metody próżniowej mieszczą się w 98-100%. Ryzyko i możliwe powikłania są znacznie mniejsze niż w przypadku komplikacji po aborcji farmakologicznej. Aborcja chirurgiczna zmniejsza ryzyko na niecałkowite usunięcie ciąży, co często się zdarza przy aborcji farmakologicznej – ponieważ leki, nie wywołały wystrczających skurczów, aby resztki płodu zostały wydalone. W takiej sytucji musimy zwrócić sie o pomoc medyczną np. ginekologa, który zajmie się pozostałymi tkankami ciążowymi. Łyżeczkowanie może uszkodzić ściany macicy i ryzyko wystąpienia infekcji rośnie. Aborcja farmakologiczna sprawdza się tylko przy bardzo wczesnych ciążach – do 5 tygodnia.

Czy szanse komplikacji po aborcji jest duże?

Pragniemy uspokoić każde kobiety, które poważnie rozważają usunięcie ciąży i mają obawy o swoją przyszłą możliwość zajścia w ciążę. Warto wiedzieć, że jest to zabieg o minimalnym ryzyku. Jak jest napisane na jednym z portali stanowią one 0,2% wszystkich aborcji – oznacza to, że ryzyko komplikacji związane z przerwaniem ciąży jest zdecydowanie mniejsze niż w sytuacji ciąży i porodu. Nie ma znanych negatywnych skutków dla płodności, która wraca w ciągu 4 do 6 tygodni po zabiegu przerwanie ciąży.

Możliwe obfite krwawienia i naruszenie macicy

Jedną z potencjalnych wad przerwania ciąży metodą próżniową jest możliwość uszkodzenia ścianki macicy. W rzadkich przypadkach może się stać tak w trakcie zabiegu, kiedy wprowadzana jest specjalna rurka z możliwością zassania. Jeśli proces jest wykonywany przez mało doświadczonego chirurga, może naruszyć nią ścianę macicy i spowodować jej uszkodzenie. Występuje to jednak niezwykle rzadko. Zazwyczaj uszkodzenie wymagać obserwacji szpitalnej i leczenia w celu zatamowania niebezpiecznego krwawienia. Z tego powodu, tym bardziej zabieg aborcji lepiej wykonać w sprawdzonej klinice.

Powikłania po zabiegu aborcji chirurgicznej

Mówiąc krótko, prawdopodobieństwo powikłań po zabiegu przerywania ciąży u wykwalifikowanego i doświadczonego chirurga jest niższe niż w sytuacji porodu. Warto mieć świadomość, że jest to zabieg chirurgiczny, co jest równoznaczne, że będzie wymagał wcześniejszej konsultacji z kobietą. Kobiety, które chcą wykonać aborcję ciąży, powinny wykonać ją w sprawdzonych i bezpiecznych miejscach. Takimi są klinki aborcyjne w Czechach. Ryzyko wystąpienia powikłań w takich miejsach jest niezwykle niskie.
powikłania po aborcji próżniowej