Powikłania po aborcji próżniowej

Kobiety, które stanęły przed faktem niechcianej ciąży, mają pełne prawo do legalnego przerywania jej do 12 tygodnia w wybranych krajach Unii Europejskiej, w tym w Czechach. Co roku wiele Polek wybiera tę opcję, aby zachować kontrolę nad swoim życiem i ciałem. Mimo to, niektóre z nich odczuwają obawy związane z potencjalnymi powikłaniami po aborcji.

Czy istnieją powody do niepokoju związanego z powikłaniami po aborcji próżniowej? Odpowiadamy na to pytanie i wyjaśniamy, dlaczego przeprowadzenie aborcji w klinice jest bezpieczne i kontrolowane przez wykwalifikowanych specjalistów.

• Dlaczego aborcja metodą próżniową jest coraz częściej wybierana
  • Czy zabieg chirurgiczny niesie ze sobą komplikacje
  • Czy występują i jakie są zalecenia po wykonanym zabiegu
  • Jakie są objawy po zabiegu próżniowym
Powikłania po aborcji próżniowej

Metoda próżniowa – dlaczego tak chętnie wybierana?

Metoda próżniowa jest często przeprowadzana podczas zabiegu usunięcia niechcianej ciąży z wielu powodów. Przede wszystkim zapewnia niezwykle komfortowy zabieg dla kobiety. Poddaje się znieczuleniu ogólnemu, dzięki czemu kobieta może poczuć się lepiej psychicznie. Ważny jest też czas samego zabiegu usuwania ciąży, który oscyluje w granicy 10 minut oraz czas obserwacji po zabiegu (2 godziny). Wskaźniki sukcesu metody próżniowej mieszczą się w 98-100%. Ryzyko i możliwe powikłania są znacznie mniejsze niż w przypadku komplikacji po aborcji farmakologicznej. Aborcja chirurgiczna zmniejsza ryzyko na niecałkowite usunięcie ciąży, co często się zdarza przy aborcji farmakologicznej – ponieważ leki, nie wywołały wystarczających skurczów, aby resztki płodu zostały wydalone. W takiej sytuacji musimy zwrócić się o pomoc medyczną np. ginekologa, który zajmie się pozostałymi tkankami ciążowymi. Łyżeczkowanie może uszkodzić ściany macicy i ryzyko wystąpienia infekcji rośnie. Aborcja farmakologiczna sprawdza się tylko przy bardzo wczesnych ciążach – do 5 tygodnia.

Czy szanse komplikacji po aborcji są duże?

Pragniemy uspokoić każde kobiety, które poważnie rozważają usunięcie ciąży i mają obawy o swoją przyszłą możliwość zajścia w ciążę. Warto wiedzieć, że jest to zabieg o minimalnym ryzyku. Jak jest napisane na jednym z portali stanowią one 0,2% wszystkich aborcji – oznacza to, że ryzyko komplikacji związane z przerwaniem ciąży jest zdecydowanie mniejsze niż w sytuacji ciąży i porodu. Nie ma znanych negatywnych skutków dla płodności, która wraca w ciągu 4 do 6 tygodni po zabiegu przerwanie ciąży.

Możliwe obfite krwawienia i naruszenie macicy

Jedną z potencjalnych wad przerwania ciąży metodą próżniową jest możliwość uszkodzenia ścianki macicy. W rzadkich przypadkach może się stać tak w trakcie zabiegu, kiedy wprowadzana jest specjalna rurka z możliwością zassania. Jeśli proces jest wykonywany przez mało doświadczonego chirurga, może naruszyć nią ścianę macicy i spowodować jej uszkodzenie. Występuje to jednak niezwykle rzadko. Zazwyczaj uszkodzenie wymagać obserwacji szpitalnej i leczenia w celu zatamowania niebezpiecznego krwawienia. Z tego powodu, tym bardziej zabieg aborcji lepiej wykonać w sprawdzonej klinice.

Zalecenia po aborcji próżniowej

Aborcja próżniowa wymaga odpowiedniego przygotowania przed, jak i po przeprowadzeniu zabiegu. Poniżej znajdziesz najważniejsze zalecenia po aborcji próżniowej:

1. Nie prowadzić samochodu przez 12 godzin.
  2. Unikać podnoszenia ciężarów i ćwiczeń fizycznych przez tydzień.
  3. Nie korzystać z wanny ani basenów przez dwa tygodnie.
  4. Nie używać tamponów przez 2 miesiące.
  5. Spożywać alkohol dopiero po upływie 3 dni od ustąpienia krwawienia.
  6. Ewentualnie można zażywać leki przeciwbólowe (NoSpa, Ibuprom itp.).
  7. Wstrzymać się od kontaktów seksualnych przez około 4 tygodnie.
  8. Zaleca się picie dużej ilości niegazowanej wody i spożywanie lekkostrawnych potraw.

Objawy po aborcji próżniowej

Mówiąc krótko, prawdopodobieństwo powikłań po zabiegu przerywania ciąży u wykwalifikowanego i doświadczonego chirurga jest niższe niż w sytuacji porodu. Warto mieć świadomość, że jest to zabieg chirurgiczny, co jest równoznaczne, że będzie wymagał wcześniejszej konsultacji z kobietą. Kobiety, które chcą wykonać aborcję ciąży, powinny wykonać ją w sprawdzonych i bezpiecznych miejscach. Takimi są klinki aborcyjne w Czechach. Ryzyko wystąpienia powikłań w takich miejscach jest niezwykle niskie.

Jakie są typowe objawy powikłań po aborcji próżniowej?

Objawami powikłań po aborcji próżniowej mogą być bóle brzucha, trwające dłużej niż zazwyczaj krwawienie, gorączka, nudności, wymioty, ból w podbrzuszu. Jednak zaznaczamy, że dotyczy ok. 0,2% wszystkich aborcji.

Czy można uniknąć powikłań po aborcji próżniowej?

Chociaż nie można całkowicie wyeliminować ryzyka powikłań, można je zminimalizować, stosując się do wszystkich zaleceń i instrukcji lekarza oraz korzystając z usług wykwalifikowanej i doświadczonej kliniki, która specjalizuje się w tego typu zabiegach.

Czy istnieją czynniki ryzyka zwiększające szansę na powikłania po aborcji próżniowej?

Czynniki, takie jak stan zdrowia kobiety, wiek, choroby przewlekłe lub niewłaściwie przeprowadzona procedura, mogą zwiększyć ryzyko powikłań. Dlatego ważne jest przestrzeganie standardów medycznych i korzystanie z usług odpowiednio przeszkolonego personelu.

Powikłania po aborcji metodą próżniową