Jak wygląda aborcja?

Aborcja to niewątpliwie temat, który wzbudza wiele emocji i kontrowersji. Dyskusje na ten temat stają się coraz bardziej powszechne, zwłaszcza w kontekście ostatnich decyzji prawnych, takich jak orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego, które wprowadziło ograniczenia w zakresie prawa do przerywania ciąży w przypadkach ciężkich i nieodwracalnych uszkodzeń płodu. Usunięcie ciąży to procedura medyczna, którą wiele kobiet podejmuje z różnych powodów. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat aborcji, zapraszamy do lektury – postaramy się odpowiedzieć na Twoje pytania dotyczące tego jak wygląda aborcja.

• Czym jest aborcja i jakie rozróżniamy metody
  • Czy zabieg aborcji wiążę się z komplikacjami
  • Jakie są różnice między aborcją farmakologiczną a chirurgiczną i jak przebiegają
Jak wygląda aborcja?

Aborcja

Chcąc dokonać aborcji, wystarczy zadzwonić i się umówić. Ważne! Aborcja jest wykonywana do 12 tygodnia ciąży. Aborcja budzi wiele wątpliwości ponieważ zabieg jest w Polsce nielegalny. Nie ma otwartego dostępu do informacji oraz zezwolenia na dyskusje. Dodatkowo, lekarze w tej tematyce są bardzo słabo przeszkoleni, nawet wybierając podziemie aborcyjne w Polsce, nie możemy być pewni kompetencji lekarzy czy pielęgniarek. W przypadku komplikacji ostatnią opcją będzie wyjazd do szpitala, ponieważ wiąże się to z obowiązkiem wyjaśnienia jak do nich doszło. Sam lekarz od razu skazuje się na karę więzienia oraz pozbawienie możliwości wykonywania zawodu.

Metody zabiegu aborcji

Jak wygląda aborcja? Istnieją dwie główne metody aborcji: farmakologiczna i chirurgiczna. Warto poznać znaczące różnice między tymi dwiema metodami. Może się to okazać przydatne zwłaszcza dla osób, które nie są do końca pewne, którą powinny wybrać. Aborcję farmakologiczną stosuje się wykorzystując leki, które wywołują skurcze, krwawienie i zawroty, natomiast aborcje chirurgiczne są wykonywane przy pomocy narzędzi do usunięcia ciąży z organizmu kobiety.

Którą z metod aborcji wybrać – chirurgiczna czy farmakologiczna?
Poniżej przedstawiamy podstawowe różnice:

• czas trwania: aborcja farmakologiczna może trwać nawet i kilka dób, metoda chirurgiczna to zaledwie kilka bezbolesnych minut, zalecana przy bardzo wczesnych ciążach
  • występowanie krwawienia: aborcje próżniowe mają znacząco mniejsze ryzyko powstania działań niepożądanych, takich jak obfite i długotrwałe krwawienie, porównując z metodą farmakologiczną,
  • czas dochodzenia do pełni zdrowia: pacjentki mają tendencję do szybszego powrotu do pełni zdrowia po metodzie próżniowej niż farmakologicznej, szczególnie gdy usuwamy płód w okolicach 12 tygodnia ciąży
  • znieczulenie: zabieg chirurgiczny wiąże się z podaniem znieczulenia ogólnego, natomiast w metodzie farmakologicznej – możliwe są jedynie środki przeciwbólowe.

Zabieg aborcji a komplikacje

Istnieje wiele rzeczy, których należy kontrolować, jeśli chodzi o stan organizmu po aborcji. Istotnym jest, aby zawsze przestrzegać kilku czynników po zabiegu przerywania ciąży, takich jak: odpuszczenie pływania, zamiana kąpieli na prysznic oraz zaprzestanie współżycia – dotyczy to tylko przez pewien czas. Również ważną informacją jest, aby nie stosować tamponów – można je zastąpić. Po aborcji pacjentka ponownie rozpocznie swój cykl menstruacyjny i może zajść w ciążę. Najlepiej porozmawiać z ginekologiem o tym, jakie metody antykoncepcji mogą być dla Ciebie odpowiednie. W niektórych przypadkach, po zabiegu usuwania ciąży, kliniki ginekologiczne oferują założenie spiralki antykoncepcyjnej (inaczej wkładka domaciczna). Spiralka chroni przed ciążą w 99%, działa od razu po jej założeniu – do 5 lat. Zakładana jest w znieczuleniu miejscowym, przez szyjkę macicy. Jeżeli nie planujemy w najbliższym okresie potomstwa, warto wiedzieć o takiej możliwości.

Jak wygląda aborcja chirurgiczna i farmakologiczna?

Jak wygląda aborcja chirurgiczna?

Kobiety, które chcą usunąć ciążę, mogą wybrać się na aborcję chirurgiczną. Jest to zdecydowanie bardziej popularna i bezpieczniejsza metoda aborcji. Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu ogólnym i trwa do kilku minut. Jeśli znieczulenie zacznie działać, lekarz rozpoczyna rozszerzać szyjkę macicy o kilka milimetrów. Terminacja ciąży – dzięki pomocy specjalnej rurki, zostanie zassana zawartość jamy macicy. Cały zabieg trwa kilka minut, a kobieta nic nie czuje, dzięki zastosowaniu środków farmakologicznych (znieczuleniu miejscowym). Istotnym jest, aby po zabiegu aborcji chirurgicznej wykonać badanie USG, aby potwierdzić, że ciąża została prawidłowo usunięta (cała zawartość wnętrza macicy). Chcemy zapewnić 100% skuteczność przeprowadzonego zabiegu. Po wykonaniu aborcji próżniowej zwykle pojawiają się objawy takie jak skurcze brzucha, lekki ból brzucha, ból szyjki macicy, krwawienie lub napięty biust. Należy wziąć pod uwagę, że jest to proces całkowicie normalny i zwykle ustępuje samoistnie. Jeśli są zbyt uciążliwe lub uporczywe, można sobie z nimi poradzić stosując środki przeciwbólowe. Powinny pomóc.

Zobacz ile kosztuje aborcja w Czechach!

Co to aborcja farmakologiczna?

Aborcja farmakologiczna jest przeprowadzana za pomocą leków (najczęściej tabletkami poronnymi) w celu przerwania ciąży. Ten rodzaj aborcji farmakologicznej jest najczęściej stosowany do trzeciego miesiąca ciąży. Zakazane jest przerwanie ciąży od 20 tygodnia ciąży, wtedy płód nabiera początkowych zdolności do samodzielnego życia, chyba, że życie kobiety jest zagrożone. Stosowane leki w tej metodzie to mizoprostol i mifepriston. Można się spotkać z określeniem aborcja medyczna, domowa, jak i również aborcja niechirurgiczna. Jest również jedną z najbardziej znanych metod usunięcia.
Zakupione środki farmakologiczne są podawane doustnie i/lub dopochwowo, kupowane w celu przerwania ciąży. Do zadania leków należy zatrzymanie rozwoju zarodka oraz wywołanie krwawienia z dróg rodnych kobiety. Metoda powoduje pozbycie się zarodka z organizmu kobiety. Jest znacząco mniej bezpieczna dla zdrowia niż aborcja chirurgiczna (szczególnie w warunkach domowych), która jest przeprowadzana pod okiem profesjonalnych lekarzy i stałej opiece anestezjologa w trakcie zabiegu.

Przebieg aborcji farmakologicznej

Bardzo ciężko określić, jak przebiega aborcja farmakologiczna, ponieważ u każdej z kobiet objawia się ona na różne sposoby. Zestawiając dwie substancje, ta pierwsza jest zazwyczaj dobrze tolerowana i zazwyczaj nie niesie za sobą skutków niepożądanych. Jednak niektórzy mogą odczuwać mdłości bądź delikatne krwawienie. Drugi z leków zwykle wywołuje poronienie. Dopiero wtedy zaczyna się najgorszy okres – intensywne krwawienie, oprócz innych objawów, takich jak silne skurcze macicy i dreszcze.
Krwawienie może przejawiać do dwóch tygodni po farmakologicznym usunięciu ciąży. Mają wpływ różne czynniki, między innymi czas trwania ciąży, objawy mogą wystąpić w różnym okresie. Jeśli tak się stanie, towarzyszące objawy mogą być podobne do tych znanych z miesiączki i będą się różnić nasileniem w zależności od pacjentki. Może dojść do sytuacji, kiedy zawartość wnętrza macicy nie zostanie w pełni wydalona, w tym przypadku stosuje się zabieg łyżeczkowania macicy (można go wykonać u ginekologa). Musimy go wykonać, inaczej może dojść do infekcji czy innej choroby macicy.

Co to aborcja?

Aborcja to zabieg medyczny, którego celem jest zakończenie ciąży poprzez usunięcie płodu lub zarodka z macicy. Aborcja może być przeprowadzana za pomocą różnych metod, w tym za pomocą tabletek poronnych, czy zabiegu chirurgicznego.

Aborcja może być wykonywana z różnych powodów, takich jak problemy zdrowotne matki, poważne wady płodu, zagrożenie życia matki, ciąża powstała w wyniku gwałtu lub ciąża, która zagraża zdrowiu psychicznemu kobiety. W niektórych krajach, aborcja jest legalna (Czechy) i łatwo dostępna, podczas gdy w innych krajach jest zakazana (Polska) lub dostępna tylko w ograniczonych okolicznościach (Niemcy, Holandia).

Jak wygląda aborcja - procedura i rodzaje